De Cayons en andere natuurverschijnselen

9 september 2013 - Hurricane, Utah, Verenigde Staten

Hoi volgers,

Hier is tie dan toch weer, na 4 dagen zonder internet. We gaan gewoon verder met het reisverhaal.

5 september zijn we aan onze echte reis begonnen, naar Payson voor de eerste tentovernachting. We zagen er wel een beetje tegenop want het was bloedheet.

Gelukkig lag de camping vrij hoog dus de temperatuur was wat lager maar toch nog steeds erg zweterig.

Toen de tent stond zijn we naar het Tonto Natural Bridge Statepark gereden, waar we een prachtige wandeling gemaakt naar de natuurlijke boog over de rivier(tje). Een steil pad met soms heel hoge treden. Daar alles bekeken en foto’s gemaakt. Terug naar boven was wat moeilijker maar goed voor de conditie.

’s Avonds weer heerlijk ge-BBQed en een fikkie gestookt

6 september was er een country fair in Payson dus ook de koeien, geiten, varkens, konijnen en kippen bekeken die werden geshowd. En de werkstukken die diverse bewoners hadden gemaakt, van bloemen en planten tot borduurwerk en schilderijen.

Daarna naar Cottonwood gereden waar we op de Dead Horse Ranch Statepark een camping vonden. Het was inmiddels weer meer dan 40º en op de tentsites was geen schaduw. Op camperplekken die een stuk duurder waren was wel schaduw, dus daar de tent opgezet.

Tenslotte in Old Cottonwood nog wat gewinkeld.

7 september wilden we eerst naar het Slide Rock Canyon. Maar het was zaterdag en 38º C en dus stond er een flinke rij voor de ingang en de parkeerplaats was stampvol. Omdat tussen die drukte badderen niet zagen zitten zijn we maar omgekeerd. Jammer maar het uitkijkpunt over de Oak Creek Canyon dat we vonden maakte veel goed. Mooie foto’s gemaakt en Marie scoorde een paar mooie kettingen die Indiaanse kunstenaars daar verkochten.

In Flagstaff zagen we een stel tenten en toen we gingen kijken bleek het Route66-dag te zijn.

Een braderie en een grote parkeerplaats waar een enorm aantal prachtige oldtimers stond te glimmen, een enkele te koop maar vooral om het bezit te showen. De oudste was van 1925 maar er stonden ook heel veel Amerikaanse bakken uit de jaren 50.

Verder naar de Grand Canyon waar we op de Mather campground een plek hadden gereserveerd. Er kwamen onderweg steeds meer wolken en het werd steeds donkerder en er barste een flinke donderbui los.

Op de camping aangekomen regende het nog steeds flink dus eerst maar bij het visitor center kijken, helaas al gesloten.

Toch met de poncho’s aan de tent opgezet, het werd al wat droger.

Toen hij net stond kwam er een mooi groot hert met een prachtig gewei tussen de tenten en campers door wandelen. Gelukkig vast kunnen leggen op de foto.

Helaas door de regen geen kampvuurtje en de temperatuur was gedaald tot zo’n 15º.

8 september: tijdens het afbreken van de tent kwamen er een paar hertjes voorbij, prachtig.

Van het uitzicht over de Canyon genieten was er helaas niet bij. Door de gevallen regen en de laag hangende wolken was er absoluut niets van de Canyon te zien. Een rit met shuttlebus, die we gepland hadden was dan ook zinloos.

Daarom maar op weg naar de North Rim, de noordelijke kant van de Grand Canyon.

Voor een stukje van hemelsbreed ± 5 mijl moesten we een afstand van 275 mijlen afleggen. Geen straf want je rijdt door schitterende natuur en prachtige bergen. En ja hoor, zo’n 70 mijl voor de eindbestemming een gigantische onweersbui. Gelukkig was het bij aankomst weer wat droger en ’s avonds konden we zelfs weer een vuurtje stoken, al was het wel koud.

9 september: het was droog maar kil bij het afbreken van de tent en ja hoor, weer hing er een dikke mist over de Canyon. Gelukkig trok het aan de oostkant een beetje op en hebben nog mooie foto’s kunnen maken tijdens een wandeling over een klif in de Canyon.

Ook tijdens de tocht naar het ZION National Park hebbe we tientallen foto’s gemaakt, vooral op de us 9 is het schitterend. Bij aankomst in het park naar het theater voor een film over de geschiedenis van de Canyon.

Gelukkig hadden we onderweg een hotel kunnen reserveren in Hurricane want het water kwam weer met bakken uit de hemel

Bij een borrel dit verhaal zitten schrijven.

Morgen naar Page waar we bij Lake Powell voor twee nachten een camping hopen te vinden voor een tocht over het meer en een bezoek aan Antilope Canyon.

Maar daar horen jullie nog van.

Heel veel groetjes van Marie en Joop

Ps ik hoop dat de foto’s ook lukken, zo niet dan volgen ze nog

1. Rika:
    10 september 2013
    het lijk ned wel ook bakken uit de hemel maar jullie hebben weer heel veel moois gezien mooie foto.s ik hoop dat het nu droog blijf en niet zo snikheet gr Rika xxx
  2. Debbie:
    10 september 2013
    Hay Marie & Joop, Schitterende foto's weer en wat geweldig zo'n hert dat jullie pad kruist. Ik zag op één van de foto's dat je een loopstok bij je had Marie, dat heb je goed gedaan een derde beentje kan nooit kwaad het is zo'n ongelijk landschap. Veel reisplezier verder en ik kijk al weer uit naar het volgende verslag. Lieve groetjes Debbie
  3. Toos Kemper:
    Hoi MatieenJoop.
    Wàt `n onderneming en wat zien jullie veel.Leuk dat wij zo ook `n beetje kunnen meegenieten.
    Dat grote hert goed gelukt op de foto. XXXX Toos.
  4. T.Kruis:
    10 september 2013
    fijn dat jullie zo genieten van je reis.Foto`s zien er ook prachtig uit.Is het teveel gevraagd of jullie een Thermo-Serv.beker voor mij mee kunnen nemen.?Heb er namelijk maar 1 en ze zijn alleen in de U.S.A te koop.Gr. Tineke
  5. Isabella:
    11 september 2013
    Hi, Marie&Joop.
    Wij zitten nu in Payson en hebben de buien een beetje kunnen ontlopen. Helaas zijn we hierdoor niet op de HD maar met de auto. We hebben ook de brug gezien bij Lake Roosevelt.
    Morgen gaan we naar Show Low via Winslow en Holbrook AZ.
    Goeie reis verder onze reis zit er bijna weer op, veel plezier en hopelijk wordt het weer zoals het zijn moet hier.
    Groetjes Hans & Isabella, Rob & Elly