Arizona,Utah, Colorado en New Mexico in een paar dagen

16 september 2013 - Capitan, New Mexico, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Hier het vervolg van ons reisverhaal;

12 september zijn we van Lake Powell doorgereden richting Utah, via de us 98, us 160 en us 163.

Eerst hebben we de fantastische rotsformaties van Monument Valley gefotografeerd. Helaas was het visitor center van dit nationale park voor ons niet te vinden. Je komt een bord tegen dat over 10 mijl een visitor center is, maar daarna helemaal niets meer, zelfs geen weg waar het aan zou kunnen liggen. De Amerikanen hebben daar een handje van. We hebben al veel keren moeten zoeken naar een postkantoor, bibliotheek of een welkomst center, een of twee keer een bord en dan niets meer. Maar de foto’s zijn mooi en daar ging het om.

Bij het dorpje Mexican Hat lag het Gooseneck State Park. Hier heeft de San Juan rivier de rotsen uitgeslepen in de vorm van een zwanenhals. Het levert een bizar plaatje op van een honderden meters diepe afgrond in de vorm van twee lussen. Prachtig, dus weer veel foto’s.

We wilden daarna via Bluff naar het Natural Bridges Nat. Park om te kamperen. Er stond echte een weggetje aangegeven dat hier rechtstreeks naar toe ging. Er stond wel een waarschuwing bij dat er 3 mijlen gravelweg in zat. Toch maar gewaagd.

Het ging een hele tijd goed totdat de weg steil omhoog ging en het asfalt eindigde.

Het bleek een pas tot helemaal bovenop de berg. De auto in de bergversnelling en met een gangetje van 20 km/uur via de haarspeldbochten naar boven. Heerlijk om te doen.

Pas helemaal boven begon het asfalt weer.

Bij de camping aangekomen bleek deze mudvol. Daarom maar 38 mijlen rijden om een hotel te zoeken in Blanding, UT.

13 september de 38 mijlen weer terug om de drie Natural Bridges te bekijken. Via een rondweg konden we alle drie bereiken en vastleggen op de foto. De trails om er dichterbij te komen waren voor ons niet te doen. Steil naar beneden over gladde rotsen en verderop zelfs ladders om beneden te komen. Daar zijn we toch te fijn voor gebouwd.

Daarna weer 38 mijlen terug naar de goede weg naar ons volgende doel, Het Four Corners Monument. Het enige punt in de VS waar je met een voet in vier staten staat. Arizona, Utah, Colorado en New Mexico. Een leuk fenomeen, vooral omdat het een gebied is van de Navaho Indianen en daar natuurlijk hun souvenirs en kunstwerken aan de man probeerden te brengen.

Marie scoorde daar een mooie ketting met een kokopelli figuurtje.

In Cortez, CO, een hotel opgezocht, het was koud en nat, dus geen plezierig weer om te kamperen, jammer.

14 september een erg lange rit naar Santa Fe, NM. Onderweg een enorme onweersbui. Je zag door het regenwater de weg niet meer zelfs met de wissers in de hoogste versnelling. Best angstig met het vrij drukke verkeer, maar alles ging goed.

Onderweg nog de Rio Grande River Gorge bezocht, een brug over een diepe ruige kloof. Ook al hadden we die in 2007 ook al gezien, het blijft indrukwekkend. Er liep langs de weg ook nog een aantal berggeiten. Normaal zie je die beesten nooit en nu al voor de tweede keer.

Daarna doorgereden naar Santa Fe waar we een motel zijn ingedoken, weer na een paar buien.

15 september: we hadden een paar folders verzameld waarop een Fleamarket stond aangegeven. Daar moesten we natuurlijk eerst naar toe. Het was in de open lucht en de omvang viel wat tegen. Het blijft echter verbazing wekken wat mensen allemaal verkopen. Er waren echte uitdragerijen bij met ontzettend leuk spul. Gelukkig hebben ze dat niet in Holland, anders zag ons huis er heel anders uit.

Daarna zijn we de Turquase Trail afgereden, de us 14 tussen Santa Fe en Albuquerque. Daarbij een paar leuke oude dorpjes bekeken.

Er was aan het eind van de trail een kabelbaan naar een skigebied hoog in de bergen. Met seniorenkorting ( je moet op de kleintjes letten ) naar boven gegaan en daar een stukje gelopen. We telden er vier stoeltjesliften voor de skiers.

Al vroeg in de stad een motel geboekt. Bij de balie hoorden we dat er een New Mexico Fair was op het evenementen terrein in de stad. Met hulp van Truus de weg er naartoe gevonden.

Het bleek een combinatie van een kermis, eetfestijn en een braderie op een enorm terrein. Erg leuk maar wel erg vermoeiend. Er waren ook cowboy wedstrijden, maar niet toen wij er waren, er was alleen wat kleinvee te zien.

Voor de honger kochten we een kalkoenpoot die we maar voor helft op konden.

16 september hebben we eerst het Turquoise museum bezocht, klein maar leuk en verhelderend.

Het doel was om vandaag Roswell te halen en ook nog de misdaadstad Lincoln te bekijken.

Helaas niet bereikt. De weg was eindeloos en het museum had te veel tijd gekost.

Een camping zat er weer niet in maar in Capitan was er een motel met kamers beschikbaar. Het ziet er niet uit maar het bed is schoon en goed.

In de plaatselijke super wat groente gekocht en met de opgewarmde rest van de kalkoen hadden we een heerlijke maaltijd. Je moet altijd kunnen improviseren op zo’n reis en dat maakt het ook leuk.

Helaas ontbreekt na het schrijven van dit verhaal de tijd om uitgebreid de foto’s te selecteren. Ik doe mijn best en anders volgt het nog.

Groetjes van Marie en Joop

1. T.Kruis:
    17 september 2013
    het zijn weer spannende verhalen met prachtige foto`s.Als jullie maar heel terug komen,al die duizeligwekkende dieptes.
  2. Rika:
    17 september 2013
    weer spanend Marie en loop wat jullie weer gezien en beleefd hebben ik reis met jullie mee heb ik ook een extra vac mooi hoor groetjes van mijn xx
  3. Hilda en Aad:
    17 september 2013
    Jammer dat jullie zoveel regen hebben, volgens mij hebben jullie dit niet eerder gehad in Amerika.
    Verder blijven je verhalen ons boeien, vooral omdat we zelf ook al een aantal keren daar geweest zijn.
    Tot de volgende, groetjes
    Hilda en Aad
  4. Debbie:
    17 september 2013
    Wat een stelletje avonturiers zijn jullie. Aan de foto's te zien zijn jullie daar helemaal alleen in je eentje ergens in nowhere land. Het is schitterend en ik volg jullie op de voet
    Groeten Debbie
  5. John:
    18 september 2013
    hi pa en marie, hoop dat het weer nu beter is en dat jullie kunnen kamperen. De foto's zijn weer spectaculair. Zijn benieuwd naar volgende verslag en foto's. Geniet ze nog en veel plezier. Groetjes john en nel xx
  6. Bella:
    19 september 2013
    hoi joop marie wat super allemaal gr bella
  7. Toos Kemper:
    19 september 2013
    Wat `n onderneming, en wat moedig om samen zo`n reis te maken. Petje af hoor, jullie maken echt heel wat mee.
    Leuk dat wij er `n beetje van kunnen meegenieten.
    Liefs Toos.