Cultuur en de Big Bend

21 september 2013 - Del Rio, Texas, Verenigde Staten

Hallo allemaal’,

We zijn er weer. Even geen internet gehad en wat problemen met de tijd, we lopen achter op ons schema dus ergens maar wat inleveren.

Op 17 september zijn we eerst naar Fort Stanton gereden, een oud militair fort.

We waren de enigen op de parkeerplaats en ja hoor, precies op dinsdag is het museum en alle gebouwen gesloten. Gelukkig bleek een ranger van het park bereid om het museum en een paar gebouwen voor ons open te doen toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen en van het fort hadden gehoord. Aardig toch?

Na alles te hebben bekeken zijn we doorgereden naar het plaatsje Lincoln. Hier heeft Billy the Kid een tijd gewoond en mede de County War veroorzaakt met een groot aantal moorden tot gevolg. Hij werd vervolgd en veroordeeld tot de strop maar wist op specticulaire wijze uit zijn cel te ontsnappen met weer drie doden.

Enige tijd later werd hij in Ford Summer neergeschoten.

Na dit stukje Amerikaanse geschiedenis zijn we op weg gegaan Roswell waar we hotel hebben genomen.

Om het culturele aspect af te ronden zijn we nog naar het UFO museum gegaan waar we alles hebben gezien van het ruimteschip dat daar in 1947 is gecrasht en door de regering zorgvuldig de doofpot is ingestopt.

Men heeft de ruimtewezens die dood werden gevonden wel uitgebreid onderzocht maar alles is geheim

Tenslotte hebben we heerlijk gegeten bij Golden Corell, een Amerikaans buffet.

18 september zijn we eerst naar de grotten bij Carlsbad NM, gegaan, nee niet in Duitsland. We hebben daar een tour gelopen van anderhalf uur door de prachtige druipsteen formaties. Alles was schitterend uitgelicht, maar of dat op foto’s overkomt is de vraag.

We wilden overnachten in Fort Davis, TX, maar op de weg die we moesten rijden werd gewaarschuwd voor wateroverlast. Gezien de vele regen hebben we het risico maar niet genomen en een omweg gemaakt van ongeveer 80 mijlen. We bereikten nog wel voor donker Fort Davis, maar de camping werd gerenoveerd en moesten dus doorrijden naar Alpine waar we gelukkig een hotel konden vinden.

19 september op weg naar National Park Big Bend. Weer een hele rit, maar daar ga je aan wennen. Onderweg naar de camping begon het weer onbedaarlijk te regenen en het regende nog toen we op de camping aankwamen. Na even wachten werd het iets minder en zijn we de tent op gaan zetten. De stokken zaten er nog niet in of we moesten weer vluchten naar de auto. Uiteindelijk de regenkleding aan en het werk afgemaakt.

Tegenover onze plaats was een invalideplaats met een mooi afdakje. Daar hebben we droog heerlijk kunnen BBQ-en.

20 september. Na een onrustige nacht, het regende zo hard dat je dacht dat alles weg zou spoelen, hebben we besloten nog een nacht te blijven om het park te bekijken. Het weer was aardig opgeknapt. We hebben een schitterende rit door de bergen en de desert gemaakt en de Rio Grande bekeken. We wilden terug via een andere weg, (langs een spookstadje) maar de weg was afgesloten omdat er delen waren weggespoeld, jammer dan maar dezelfde weg terug.

Onderweg zagen we een enorme zwarte spin over de weg wandelen en even later nog een paar. Jammer genoeg hebben we ze niet op foto gezet. Bij navraag later bleken het Tarantula’s te zijn geweest.

Terug bij de tent de was gedaan bij de shop en ik ben alvast gaan schrijven. Het begon echter stevig te waaien en ik ben even de situatie van de tent gaan bekijken. Dat zag er niet echt goed uit, er waren een haringen uit de grond getrokken en hij stond helemaal hol door de storm. Alles er ingeslagen en de scheerlijnen goed vastgezet. Marie was inmiddels klaar met de was en hebben de rest van het vlees op de BBQ gelegd en weer heerlijk gegeten onder ons afdakje.

21 september. De weergoden werken niet mee deze reis. Weer niet echt vast kunnen slapen. Nu door de storm. Maar de tent heeft zich erg goed gehouden, zowel in de regen als in de storm. Na een moeizaam ontbijt, allerlei dingen die je op tafel zette waaiden er weer vanaf, de tent afgebroken en vertrokken in de richting van San Antonio. Onderweg naar de uitgang van het park, weer 88 mijlen, zagen we weer zo’n grote spin we waren net te laat met stoppen maar even later was het raak en kon Marie een enorme spin met harige poten op de foto zetten

Een lange, onafzienbare en saaie weg. In Del Rio weer in een hotel en weer eens een lekker Chinees Buffet.

Een volgend bericht komt uit San Antonio, waar we drie nachten hopen te blijven.

Heel veel groetjes van Marie en Joop

1. Coby Keus-de Ruijter:
    22 september 2013
    Beste Joop en Marie, jullie zitten precies in een gebied waar ik in 1994 ben geweest ik heb toen ook die forten bezocht. Big Bend ben ik toen ook geweest San Antonio is gaaf en zo Mexicaans als het maar kan geniet van de Riverwalk en alle histrorische gebouwen.
  2. Hetty de Goede:
    22 september 2013
    Beste Marie en Joop. Ik heb weer heerlijk genoten van al jullie reisverhalen! Wat een avontuurlijke reis, Grandioos ! Jammer van al die regen en storm, hopelijk wordt het wat beter.
    Nog heel veel plezier en geniet van jullie vakantie ! Goede reis !
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhalen.....
  3. Hilda en Aad:
    22 september 2013
    Het zit jullie wat het weer betreft niet mee, maar jullie verhalen blijven boeiend daar genieten we van.
    Veel plezier verder, hopelijk met wat beter weer.
  4. Bella:
    22 september 2013
    hoi joop marie jammer van het weer maar ik kijk uit naar foto van de spin gr bella
  5. Anja Goedhart:
    22 september 2013
    De berichten waren vanuit Colorado heel slecht, dus ik vreesde al dat jullie ingesloten, dam wel geëvacueerd moesten worden, maar dat is kennelijk niet het geval geweest. Geniet er nog lekker van en neem het zoals het komt! groetjes Anja
  6. Joop Scheuierman:
    22 september 2013
    Jammer, maar het filmpje van de spin kan ik niet op reislogger krijgen dus jullie moeten wachten tot we weer thuis zijn.
  7. Rika:
    22 september 2013
    zo weer veel meegemaakt jammer dat het weer niet mee zit maar jullie beleven nog gelukkig veel zo dat wij weer kunnen genieten nog fijne vac verder en tot horens xxxxxRika
  8. Willie:
    22 september 2013
    Hey Marie en Joop, wat een mooie vakantie! Beetje jammer van het weer, maar dat mag de pret niet drukken toch? De foto zijn ook heel mooi en zo verschillend. Geeft aan hoe de natuur daar is. Schitterend! Leuk he kokopelli. En de spin ...jekkie ...pffffff. Marie en Joop, een hele fijne mooie vakantie verder. Enne ...hopen op goed weer! Kuzzz Willie
  9. Isabella:
    24 september 2013
    Hi, marie & Joop
    Schitterende foto's wel pech met het weer zeg. Dit hebben jullie niet verdiend, we hebben al zoveel hier in Holland.

Wij zitten ook regelmatig te genieten van onze foto's en dan hebben we die van Elly & Rob er nog niet eens bij.

Wij hebben er hier alweer 1 week op zitten met dansen, net of je niet weg geweest bent zo vertrouwd was het weer.

Nog een hele goede reis verder en geniet ervan.
    Gr. Hans, Isabella, Rob en Elly
  10. Wil van Haren:
    5 oktober 2013
    Hoi Mary en Joop

Wat een reis hebben jullie gemaakt en dan het slechte weer er nog eens bij maar zo onder het afdak lekker BBQ is ook niet slecht.
    Maar die spinnen bah dat zijn niet mijn vriendjes moet er niets van hebben spinnen .
    maar geniet nog maar lekker van je vakantie of zijn jullie alweer terug uit Amerika.